• 0
 

מיהו ילד מחונן?

ילד מחונן מוגדר כילד אינטיליגנט וסקרן, בעל מנת משכל גבוהה במיוחד, המסוגל להבין שאלות ובעיות מורכבות ולענות עליהן על הצד הטוב ביותר.

זהו לא משהו שניתן ללמוד או ללמד, שכן ילד מחונן פשוט נולד כמחונן, לרוב אף להורים שלפחות אחד מהם מחונן או בעל איי קיו (IQ) גבוה במיוחד.

איך אזהה שילדי מחונן?

מחוננות יכולה לבוא לידי ביטוי ברבדים שונים – אם באמצעות קריאה וכתיבה בגיל צעיר כבר בגן; הרכבת פאזלים מורכבים, שאינם תואמים את גילו של הילד; היכולת לפתור בעיות חשבון מאתגרות בקלות רבה; זיכרון ושליפה מצויינים ועוד.  

במרבית המקרים, ילד כזה יבלוט בתוצאות
מבחן מחוננים לכיתה ב', הנערך בביה"ס, ויזומן למבחן ההמשך - מבחן מחוננים שלב ב'.

מבחנים אלה יסייעו לקבוע האם ילדכם אכן מחונן.

מחוננות עשוייה להתבטא גם בתחומים אומנותיים, כאשר ילד שכזה עשוי לנגן באופן מעורר התפעלות, שאינו תואם את גילו או להביע רעיונות עמוקים ומורכבים באמצעות ציור או כל תחום אומנותי אחר.

חשוב לציין שיכולות אומנותיות אינן נמדדות במבחן של משרד החינוך. אם אתם חשים שילדכם מפגין יכולת אומנותית יוצאת דופן – כדאי יהיה לבדוק ולטפח אותה.

מידע חשוב לגבי ילדים מחוננים:

לגדל ילד מחונן זה לא בהכרח קל או פשוט יותר ולכן חשוב שהורים יהיו מודעים לעובדות הבאות:


1. ישנם ילדים מחוננים שיש להם גם לקויות למידה. חשוב לדעת שעובדות אלה אינן סותרות אחת את השנייה וכי יש מענה מתאים גם לילד מחונן עם לקויות למידה, וזאת בדמות הקלות, כגון: תוספת זמן, מבחן מותאם וכן הלאה.

גם במבחני המיון לשלב א' וגם במבחני המיון לשלב ב'. ילד עם לקויות למידה יקבל מבחן מתאים. יש לעדכן את הצוות החינוכי לגבי הצורך בכך, בעיקר במבחן שלב ב', המועבר על ידי מכון קרני ושאינו נערך במסגרת

ביה"ס -
מבחן שלב ב לדוגמא – קובץ pdf להדפסה.


2. ילדים מחוננים עשויים להשתעמם בנקל ולכן חשוב לשבץ אותם במסגרות העשרה מאתגרות ומסקרנות, שיגרמו לגירוי אינטלקטואלי מעשיר.

זה לא יהיה נכון לחשוב שהם כבר "חכמים דיים" ואינם זקוקים לגירויים נוספים. נהפוך הוא, מחסור בגירוי אינטלקטואלי יוביל לשעמום, שעשוי אף להוביל לירידה בלימודים, מחוסר עניין גרידא.  


3. חשוב להדגיש כי ילדים מחוננים שימצאו עצמם משועממים במהלך יום הלימודים עלולים לאבד עניין בלימודים, עד כדי כישלון במקצועות השונים ולכן זיהוי המחוננות בשלב מוקדם חשוב ביותר לגביהם.

4. לעיתים ילדים מחוננים ישולבו במסגרות שאינן תואמות את גילם (כגון תוכניות העשרה באוניברסיטה או אפילו לימודים לתואר ראשון כבר בתיכון).

כדאי לזכור שילדים מחוננים הם אמנם חכמים מאוד, אך ההתפתחות הרגשית שלהם לא תמיד עולה בד בבד עם ההתפתחות הקוגניטיבית המהירה שלהם ולכן עלולים להיווצר פערים, שיובילו לתסכולים.

לעיתים יתקשו "להסתדר" גם עם בני גילם ויזדקקו לתיווך של מבוגר. כדאי לשים לב לנושא זה ולספק מערכת תמיכה רגשית, שתהווה השלמה הולמת למערכת ההעשרה הלימודית.


ילד מחונן, אם כן, עשוי להפיק תועלת רבה מזיהוי מוקדם של מחוננותו, הן בפן הלימודי והן בפן הריגשי ולכן חשוב להיות מודעים לכך ולפעול בהתאם.

בהצלחה smiley

מומלץ לקרוא גם את המאמרים:


הכנה למבחן מחוננים - למה חשוב להיערך בהתאם!


12 סימנים שהילד שלכם מחונן!
 
 

הוספת תגובה