• 13

איך לכתוב חיבור מנצח באנגלית


חדש מבית אתר כאן לומדים!!!  3 ספרי לימוד באנגלית: "דקדוק באנגלית בקלות", "אנסין בקלות", "המדריך המושלם לכתיבת חיבור באנגלית" עם הסברים בעברית
הספרים נותנים מענה מפורט ומקיף לכל נושאי הלימוד באנגלית, כולל דוגמאות ותרגולים רבים. 

להצגת הספרים לחצו כאן 




אתם תלמידי תיכון ובקרוב אתם אמורים לגשת לבגרות באנגלית.

אם אתם תלמידי 4,3 או 5 יחידות, מלבד מענה על UNSEEN ו/או קטע האזנה תצטרכו לכתוב חיבור.
נכון שרמתו של החיבור משתנה בין היחידות השונות, אך בעיקרון מאפייני כתיבת החיבור דומים.

במאמר זה נתמקד בכתיבת חיבורים ל-5 יח"ל במסגרת Module G , אך שוב, טיפים אלה מתאימים לכתיבת חיבור בכל הרמות, בהתאמה.

שלבים לכתיבת החיבור:

שלב ראשון - הקדישו זמן לחשיבה ולסיעור מוחות.

אין טעם ״להתנפל״ על החיבור ולהתחיל ישר לכתוב.

כדאי להקדיש קצת זמן למחשבה על מה אנו רוצים לכתוב, בטרם נתחיל לכתוב.

שלב זה יכול להיעשות בעברית או באנגלית.

אם, לדוגמא, התבקשתם לכתוב חיבור , בו אתם מביעים את דעתכם על עבודת נוער בקיץ - מומלץ לכתוב לעצמכם נקודות כגון:

בעד -

זהו זמן טוב להרוויח קצת כסף כיס ולפתח עצמאות.

קל למצוא עבודות בקיץ.

בקיץ מבלים יותר וההוצאות גדולות יותר.

ומנגד -

עדיף לנוח בזמן זה.

זה זמן להשלים פערים בלימודים. 

אנו, ה
מורים לאנגלית, ממליצים תמיד לנקוט עמדה אחידה- בעד / נגד ולבחור לכתוב על העמדה בעלת הטיעונים הרבים יותר.

כך ניצור חיבור רציף ונהיר לבוחן / בודק הבחינה. 

במקרה זה נעדיף לכתוב על הטיעונים בעד כי הם רבים יותר וכך יהיה לנו קל לכתוב חיבור יסודי ומשמעותי.


רוצים לתרגל כתיבת חיבור עם מורה פרטי לאנגלית? באתר כאן לומדים תמצאו מגוון עצום של מורים פרטיים לאנגלית שיעזרו לכם לכתוב חיבור באופן הטוב ביותר. באתר כאן לומדים ניתן למצוא את המורה המתאים לפי סינון של מחיר, מוסד לימודים בו למד, מקום לימוד ועוד.



שלב שני - כתיבת טיוטת החיבור

כדאי תמיד לכתוב טיוטה, אותה נעתיק באופן מסודר וקריא, לאחר שסיימנו את תהליך הכתיבה. בבחינת הבגרות באנגלית ישנו דף לכתיבת טיוטה ודף לכתיבת החיבור הסופי.

זיכרו שהבחינה סרוקה - הבוחן בודק אותה ישירות על מחשבו ולפיכך יש להקפיד ביתר שאת על כתיבה ברורה, בעט בולט (שחור או כחול), ללא קשקושים/חיצים וכן הלאה.

על כן, אנו ממליצים להעתיק את הטיוטה מחדש לגירסה סופית ברורה וקריאה.

 את החיבור נחלק ל-4 פסקאות, כאשר הפסקה הראשונה תהיה פסקת פתיח.

שתי הפסקאות הבאות תהיינה גוף החיבור והפסקה הרביעית והאחרונה תהיה פסקת סיכום.

כתיבת טיוטת החיבור: 

 
  1. כתיבת כותרת. מומלץ לכתוב כותרת פשוטה ונכונה דקדוקית. כמו למשל:
A summer job
 
  1. כתיבת פתיח
על הפתיח להיות קצר -  2-3 משפטים על הנושא באופן כללי. כך למשל:
 
Many pupils like to work during the summer break. They believe it is a  
significant time to make some pocket money and to utilize this period financially.
 
  1. כתיבת גוף החיבור- כאן נכתוב שתי פסקאות, בהן אנו מביעים את דעתנו . בכל פסקה ננקוט בטיעון אחד ונפַתח/נסביר אותו. מומלץ להוסיף גם דוגמא או שתיים. דוגמא לפסקה:
 
I, personally, believe that the summer is a great opportunity to work and to make some money. During the summer break we tend to go out much more than during the school year. For instance: we like to go to the cinema or to a club and then to eat something; for that we need money. A summer job may be a perfect opportunity to earn some money and enjoy it.


זו דוגמא לפסקה אחת. בשלב זה נכתוב, באותו אופן, פסקה נוספת עם טיעון נוסף; וזאת על מנת לעבות את גוף החיבור.
  1. כתיבת סגיר – נותר לנו לסכם את החיבור.
בכתיבת הסגיר, כמו בפתיח, נסכם ב-2/3 משפטים את שכתבנו בחיבור (במילים אחרות!).

דוגמא:
To sum up, I believe that working during the summer is important as well as possible. Teenagers should work and have their own money to spend for the reasons I have mentioned above.
 
שלב שלישי: בדיקת החיבור

בשלב זה נקרא את התוצר שהפקנו. כדאי לקרוא אותו יותר מפעם אחת.

בקריאה הראשונה נבדוק האם השתמשנו במבנים דקדוקיים מורכבים (כמו למשל PRESENT PERFECT) ונבדוק שאין שגיאות דקדוקיות חלילה, שנכתבו בלהט הכתיבה.

בקריאה השנייה נרצה לוודא שהחיבור קוהרנטי וקריא. ככל שהחיבור יהיה ברור יותר, הציון יעלה בהתאמה.

שלב רביעי: העתקת הטיוטה

הללויה! הגעתם לשלב האחרון.

כעת נותר לכם להעתיק את טיוטת החיבור באופן מסודר וקריא, על מנת להקל על הבוחן שיבדוק את החיבור שלכם.


אנו מצרפים דוגמא נוספת לכתיבת חיבור באנגלית על פי נושא שניתן בבגרות קיץ מועד ב' 2016:


 
דוגמא לנושא לחיבור שניתן בבחינת הבגרות מועד ב' 2016:
If you could choose whether to attend high school or to study from home (for example, through the internet), which would you prefer and why?
Write a composition stating and explaining your preference.
 


הצעה צוות כאן לומדים לכתיבת חיבור:

ראשית, נכתוב כותרת מתאימה. זה לא חובה כמובן, אך הכותרת מארגנת את החיבור ו"מכניסה" את הקורא לנושא החיבור. על הכותרת להיות פשוטה ונכונה דקדוקית.

 
Attending school

 
לאחר מכן, נכתוב פסקה קצרה, שתציג את נושא החיבור. ניתן להציג את דעתנו כבר בסוף פסקה זו או בפסקה הבאה:
 
  
There has been a question which is better; attending school or studying at home.
In my opinion, learning at school is preferable for the following reasons.
 

כעת נכתוב את פסקת הגוף, בה נציג את הסיבה הראשונה מדוע לדעתנו עדיף ללמוד בביה"ס ולא בבית (כמובן שזה לצורך הדוגמא – כל אחד יכתוב את דעתו).
 
First, attending high school gives you the opportunity to socialize and make new friends. It also enables you to develop your communication skills.
For example, if I need help from one of my teachers I can approach him and discuss the difficulties I encounter in my studies. This way I learn to communicate with people.
 

בשלב זה נכתוב פסקה נוספת לגוף (והשנייה בסה"כ) , בה נציג סיבה נוספת מדוע לדעתנו עדיף ללמוד בביה"ס ולא בבית. גם פיסקה זו תכלול הסבר ו/או דוגמא על מנת לעבות אותה.

 
In addition, studying at home can be boring and one can be tempted to do other things instead of studying; such as watching TV, playing computer or video games, etc. However, leaning at school does not allow you these kinds of temptations.
 
 
עתה נסכם את החיבור. למעשה, נכתוב בקצרה ובמילים אחרות את הטיעונים שציינו לאורך החיבור.
 
To sum up, I believe that going to school is beneficial for students more than studying at home for the reasons I have mentioned above.
 

זהו, סיימנו לכתוב את טיוטת החיבור במקום שהוקצה לנו עבורה בטופס הבגרות (הטיוטה נקראת draft).

כעת נעבור על החיבור ונבדוק אותו מבחינת הפרמטרים הבאים:
  • מבנה - האם חילקנו את החיבור ל-4 פיסקאות, האם יצרנו רווחים בין פיסקה לפיסקה.
  • דקדוק באנגלית – האם השתמשנו במבנים דקדוקיים תקינים, התייחסנו לזמנים וכו'.
  • אוצר מילים - האם הוא די עשיר ומגוון. האם אנחנו לא חוזרים על אותן מילים שוב ושוב.
  • פיסוק ואיות - האם אין לנו שגיאות כתיב, האם לא שגינו בכתיבת אותיות גדולות/קטנות וכד'.
 
אם הכל תקין, נעתיק את החיבור כגירסה סופית לבדיקה.

נקפיד ליצור שורה רווח בין פיסקה לפיסקה, על מנת שהחיבור יהיה קריא.

כעת נצרף את הגירסה הסופית. 

 
 
FINAL VERSION   - הגירסה הסופית של החיבור
 
Attending school
There has been a question which is better; attending school or studying from home.In my opinion, learning at school is preferable for the following reasons.
 
First, attending high school gives you the opportunity to socialize and make new friends. It also enables you to develop your communication skills. For example, if I need help from one of my teachers I can approach him and discuss the difficulties I encounter in my studies. This way I learn to communicate with people.
 
In addition, studying at home can be boring and one can be tempted to do other things instead of studying; such as watching TV, playing computer or video games, etc. However, leaרning at school does not allow you these kind of temptations.
 
 
To sum up, I believe that going to school is beneficial for students more than studying at home for the reasons I have mentioned above.

 
** שימו heart ניתן להוריד את החיבור כקובץ PDF להדפסה באנגלית לכיתה י"א או אנגלית לכיתה י"ב בלשונית Module G. 
 
אם הקפדתם לכתוב את החיבור על פי השלבים שהוצגו במאמר זה, מובטח לכם ציון גבוה בהחלט. בהצלחה :) 

המאמר נכתב על ידי קרן חסדאי-פרץ, מורה לאנגלית בתיכון.
בעלת תואר ראשון במנהל עסקים, תעודת הוראה ותואר שני בהוראת אנגלית, בעלת תעודת הוראה מתקנת באנגלית מאוניברסיטת בר אילן ובודקת בגרויות מטעם משרד החינוך.
 
לקריאת מאמרים נוספים: 

כיצד מומלץ לפתור אנסין באנגלית?

כללי דקדוק באנגלית - כללים בסיסיים חשובים

כללי דקדוק באנגלית - כל הזמנים!


טבלת זמנים באנגלית להדפסה

Conditionals - משפטי תנאי באנגלית

Temporals

Passive/Active - פעיל/סביל באנגלית
 

Comparison of Adjectives - השוואת שמות תואר


כיצד ניתן לשפר את האנגלית

למה חשוב ללמוד אנגלית?



בהצלחה yessmiley



לתרגול האנגלית לכיתה ז'

לתרגול האנגלית לכיתה ח'

לתרגול האנגלית לכיתה ט'

לתרגול האנגלית לכיתה י'

לתרגול האנגלית לכיתה י"א

לתרגול האנגלית לכיתה י"ב

לתרגול האנגלית לשאר הכיתות - יש לבחור כיתה רצויה

הוספת תגובה

תמונת המשתמש
ע"י רון מיכאלי
11/05/2022
האם מורידים ניקוד בשאלון G וF על זה שלא ירדתי שורה בין פסקה לפסקה,היה לי חיבור מעולה מכל מבחינה. מילים גבוהות,מבנה,דקדוק… אבל ירדתי רק שורה אחת בין פסקה לפסקה כלומר לא השארתי רווח בין הפסקאות,תודה על המענה.
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
12/05/2022
היי רון, כעיקרון מה שחשוב הוא שהבוחן יראה שיש חלוקה ברורה לפסקאות (בין אם אתה משאיר שורה רווח או זיח בתחילת הפסקה). אם לבוחן לא יהיה ברור שחילקת את החיבור לפסקאות הוא עשוי להוריד עד 4 נקודות במצטבר, לפי שיקול דעתו. בהצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י אבי
31/05/2021
שלום רב! בשאלונים F ו - G קיימת הגבלה על כמות המילים במטלת הכתיבה, 120-140 מילים ב-G ו100-120 מילים ב-F. האם ישנה הורדת ניקוד על עודף מילים? כמובן שמילים בודדות, עד 10 מילים יותר וכדו', תודה!
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
31/05/2021
היי אבי, ככלל לא מורידים נקודות על עודף מילים. יחד עם זאת, קח בחשבון שככל שתכתוב יותר מילים מעבר לנדרש, אתה עשוי גם לעשות יותר טעויות (איות או דקדוקיות) ולכן אין אנו ממליצים לעבור את מכסת המילים הנדרשת. כמובן שאם תכתוב פחות מכמות המילים המבוקשת הניקוד על החיבור יירד. בהצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י שחר
21/04/2021
קודם כל תודה רבה =) רציתי לשאול אם מורידים על כל שגיאת כתיב בנפרד או באופן כללי מספר נקודות במידה ויש שגיאות כתיב?
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
21/04/2021
היי שחר, בבדיקת החיבור הבוחן מוריד נקודות על שגיאות כתיב גם ב-module C וגם ב-module G כחלק מהציון על המכניקה (אחד מארבעת הפרמטרים שפורטו בבלוג שלעיל). הבוחן יוריד נקודות בהתאם לחומרה וההישנות של שגיאות הכתיב. חשוב להקפיד ולבדוק, לפני הגשת החיבור, שאין שגיאות כתיב. בהצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י חנה
20/04/2021
אני מלמדת שיעורים פרטיים תלמידה שנבחנת תכף למבחני קבלה באנגלית לתיכון רציתי טיפים מתומצתים ללמד אותה אציין שהיא ברמה נמוכה ממה שהיא צריכה להיות
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
21/04/2021
היי חנה, תוכלי להיעזר בטיפים שיש בבלוגים באתר וגם בדפי התרגול / מבחנים בחלוקה לפי כיתות. בהצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י יובל
21/07/2020
היי, אני דובר אנגלית ומשום מה תמיד מורידים לי כנראה בגלל מטלת הכתיבה. מספר שאלות ברשותכם: לא לימדו אותנו את הזמנים באנגלית, יש לכך חשיבות רבה? ואם כן מורידים עליהם ואיך אני נמנע מהורדה על זה...
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
23/07/2020
היי יובל, לזמנים חשיבות רבה במטלת הכתיבה. בשאלון G הדקדוק מהווה 16 נקודות מתוך חיבור של 40 נקודות, כלומר, הבוחן יכול להוריד עד 16 נקודות רק על דקדוק בחיבור. בשאלון C הדקדוק מהווה 8 נקודות מתוך חיבור של 30 נקודות. לכן, חשוב ללמוד את הדקדוק היטב, להשקיע בתרגול שלו ואולי אף להיעזר בשירותיו של מורה פרטי לאנגלית, ש"יעשה סדר" בזמנים. ניתן גם להיעזר באתר שלנו ולתרגל את הזמנים השונים על ידי תרגול מבחני דקדוק באנגלית, המכילים גם פתרונות. כמו כן, בבלוג שבאתר תוכל לקרוא על כללי הדקדוק השונים באנגלית. בכל מקרה, הדקדוק מהווה נדבך חשוב בכתיבת חיבור ולכן חשוב ללמוד אותו לעומק. בהצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י יעל
07/07/2020
יש לי שאלה- אם כתבתי את הכתיבה לפי כל הכללים ולא כתבתי כותרת, זה יוריד לי נקודות?
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
07/07/2020
היי יעל, לא מורידים נקודות אם לא כתבת כותרת. המון הצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י harel
25/05/2020
אתם תותחים תודה רבה 3>
תמונת המשתמש
ע"י גאיה
29/02/2020
אני רוצה להגיד לכם תודה, כל המאמרים שלכם ממש עוזרים ואני בטוחה שזה ככה לכולם!
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
29/02/2020
תודה רבה גאיה, כיף לשמוע!
תמונת המשתמש
ע"י מיקי
10/02/2020
ממש עוזר תודה רבה לכם
תמונת המשתמש
ע"י תמר
16/05/2019
וואו תודה זה ממש עוזר!!!!
תמונת המשתמש
ע"י מערכת כאן לומדים
16/05/2019
אנו שמחים תמר, בהצלחה :)
תמונת המשתמש
ע"י אני
28/04/2019
תודה רבה
תמונת המשתמש
ע"י מירימי
13/01/2019
יפה עזרתם לי!
תמונת המשתמש
ע"י סיון
09/12/2018
תודה רבה אלופים, המאמר הזה בא לי בדיוק בזמן!