• 0
בעיות דרך והספק – מדריך

בעיות דרך והספק הן בעיות נפוצות.

בעיות דרך

אלה הן בעיות בהן יש לחשב מה המרחק שעבר גוף מסוים.

על מנת לפתור בעיות דרך/תנועה ניעזר ב-3 מרכיבים:
  1. זמן – יחידת הזמן שבה הגוף נע (יחידת זמן יכולה להיות יום, שעה, דקה, שנייה וכו').
  2. מהירות – הקצב שבה הגוף נע (קצב יכול להימדד בקמ"ש וכו').
  3. דרך – מה המרחק שהגוף עבר. (מרחק יכול להימדד בקילומטרים, מטרים, סנטימטרים וכדומה).
 
את 3 המרכיבים האלה נציב בנוסחה הבאה:

מהירות * זמן  = דרך
 
דוגמה 1:

רכבת מהירה נוסעת במהירות של 200 קמ"ש.

איזה מרחק תעבור כעבור שעתיים?

פתרון:

נציב את הנתונים בנוסחה:

2*200 = 400

הרכבת תעבור 400 ק"מ בשעתיים.

דוגמה 2:

קטנוע נוסע במהירות של 80 קמ"ש. איזה מרחק יעבור כעבור 40 דקות?

פתרון:

שימו לב כי יחידות המידה שונות ולכן נמיר את אחת מהן, על מנת להגיע לתשובה הנכונה.

נמיר את הדקות לשעות, כך ש-40 דקות הן למעשה:


שעות.


כעת נציב את הנתונים בנוסחה:


האופנוע יעבור 53 ק"מ ב-40 דקות.
 
 
 
בעיות הספק

אלה הן בעיות בהן יש לחשב מהו קצב העבודה שביצע גוף מסוים.

על מנת לפתור בעיות הספק ניעזר ב-3 מרכיבים:
  1. הספק – איזה חלק מהעבודה התבצע.
  2. זמן – הקצב בו העבודה התבצעה (יכול להיות יום, שעה, דקה, שנייה וכו').
  3. עבודה – מהי העבודה שהתבצעה.
את 3 המרכיבים האלה נציב בנוסחה הבאה:

הספק * זמן  = עבודה

במידה ולא נתון לנו ההספק נוכל להיעזר בנוסחה הבאה:


 
דוגמה:

3 ילדים מרכיבים 4 מגדלי קוביות ב-30 דקות.

כמה מגדלים ירכיבו 6 ילדים ב-40 דקות (בהנחה שבונים אותם באותו הקצב)?

פתרון:

שלב 1: נחשב את ההספק של 3 הילדים ב-30 דקות באמצעות שימוש בנוסחה לחישוב הספק:


שלב 2: נחשב את העבודה של 6 ילדים.
3 ילדים מספיקים לבנות:


ולכן 6 ילדים יספיקו לבנות:

(זאת מכיוון שכמות של 6 ילדים היא פי 2 מ-3 ילדים:


שלב 3: כעת נשתמש בנוסחה לחישוב "העבודה" שהילדים יצטרכו לבצע.
 

 
תשובה: הילדים יסיימו לבנות 10 מגדלים (ויהיו באמצע בנייתו של המגדל ה-11).
 
אנו מקווים שמדריך זה היה לכם שימושי.
 
בהצלחה!

הוספת תגובה