מי צריך הוראה מתקנת?
רבות דובר על חשיבות רכישת השכלה. אך מה באשר לתלמידים שהלימודים לא תמיד באים להם בקלות? שצריכים קצב אחר? שיטת הוראה אחרת?
בדיוק בשביל זה פותחה ההוראה המתקנת; הוראה הבאה לתת מענה על קשיים אותם חווה הלומד.
הוראה מתקנת היא למעשה שיטת הוראה המותאמת ללומד ולרמתו ומתמקדת בעיקר בהוראה אישית – כלומר, "אחד על אחד".
מורה פרטי להוראה מתקנת עשוי להשתמש במספר אסטרטגיות למידה, המותאמות ללומד והמכוונות לפיתוח מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה. באופן זה ילמד את התלמיד כיצד ללמוד בהמשך באופן אישי מיטבי.
כך למשל, ילמד את התלמיד כיצד לארגן את חומרי הלמידה, כיצד לעבד ולזכור את החומר לטווח הארוך וכל זאת תוך שימוש בטכניקות שונות, כגון שילוב של משחקים, תוכנות מחשב או כל טכניקה אחרת, שעשויה ליצור עניין אצל התלמיד.
כיצד תדעו אם ילדכם זקוק לסיוע של הוראה מתקנת בלימודיו?
5 סימנים, העשויים לסייע לנו לזהות את הצורך בשימוש בהוראה מתקנת:
1. האם ילדכם איטי מאוד? אם לוקח לו זמן רב לסיים את שיעורי הבית (לעיתים אף שעות לילד בכיתה א'/ב'), כדאי לשקול התערבות של הוראה מתקנת.
2. האם ילדיכם נראה כסובל מאוד כשלומד ולא נהנה כלל מתהליך הלמידה, כבר בגילאים צעירים?
3. האם ילדכם מסרב לקרוא לבד, כאשר הוא כבר אמור להיות מסוגל לכך? יש לכך סיבה. בדקו מדוע.
4. האם הוא חסר סבלנות בכל מה שנוגע ללימודים?
5. האם הוא מתוסכל מהלימודים?
כל אחד מהסימנים שלעיל עשוי להצביע על כך שילדכם זקוק לעזרה של הוראה מתקנת. אם כך המצב, אל תחכו.
הפגיעה בדימוי העצמי בטווח הארוך היא עצומה. תפסו את זה בזמן והעניקו לילדכם את הכלים לתפקד כלומד מן השורה.
מומלץ לקרוא גם את המאמר: מהי הפרעת קשב וריכוז?
המאמר נכתב על ידי קרן חסדאי-פרץ, מורה לאנגלית בתיכון.
בעלת תואר ראשון במנהל עסקים, תעודת הוראה ותואר שני בהוראת אנגלית וכן בעלת תעודת הוראה מתקנת באנגלית מאוניברסיטת בר אילן.
בהצלחה!
רבות דובר על חשיבות רכישת השכלה. אך מה באשר לתלמידים שהלימודים לא תמיד באים להם בקלות? שצריכים קצב אחר? שיטת הוראה אחרת?
בדיוק בשביל זה פותחה ההוראה המתקנת; הוראה הבאה לתת מענה על קשיים אותם חווה הלומד.
הוראה מתקנת היא למעשה שיטת הוראה המותאמת ללומד ולרמתו ומתמקדת בעיקר בהוראה אישית – כלומר, "אחד על אחד".
מורה פרטי להוראה מתקנת עשוי להשתמש במספר אסטרטגיות למידה, המותאמות ללומד והמכוונות לפיתוח מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה. באופן זה ילמד את התלמיד כיצד ללמוד בהמשך באופן אישי מיטבי.
כך למשל, ילמד את התלמיד כיצד לארגן את חומרי הלמידה, כיצד לעבד ולזכור את החומר לטווח הארוך וכל זאת תוך שימוש בטכניקות שונות, כגון שילוב של משחקים, תוכנות מחשב או כל טכניקה אחרת, שעשויה ליצור עניין אצל התלמיד.
כיצד תדעו אם ילדכם זקוק לסיוע של הוראה מתקנת בלימודיו?
5 סימנים, העשויים לסייע לנו לזהות את הצורך בשימוש בהוראה מתקנת:
1. האם ילדכם איטי מאוד? אם לוקח לו זמן רב לסיים את שיעורי הבית (לעיתים אף שעות לילד בכיתה א'/ב'), כדאי לשקול התערבות של הוראה מתקנת.
2. האם ילדיכם נראה כסובל מאוד כשלומד ולא נהנה כלל מתהליך הלמידה, כבר בגילאים צעירים?
3. האם ילדכם מסרב לקרוא לבד, כאשר הוא כבר אמור להיות מסוגל לכך? יש לכך סיבה. בדקו מדוע.
4. האם הוא חסר סבלנות בכל מה שנוגע ללימודים?
5. האם הוא מתוסכל מהלימודים?
כל אחד מהסימנים שלעיל עשוי להצביע על כך שילדכם זקוק לעזרה של הוראה מתקנת. אם כך המצב, אל תחכו.
הפגיעה בדימוי העצמי בטווח הארוך היא עצומה. תפסו את זה בזמן והעניקו לילדכם את הכלים לתפקד כלומד מן השורה.
מומלץ לקרוא גם את המאמר: מהי הפרעת קשב וריכוז?
המאמר נכתב על ידי קרן חסדאי-פרץ, מורה לאנגלית בתיכון.
בעלת תואר ראשון במנהל עסקים, תעודת הוראה ותואר שני בהוראת אנגלית וכן בעלת תעודת הוראה מתקנת באנגלית מאוניברסיטת בר אילן.
בהצלחה!